Szukaj
Artykuł sponsorowany

Filtr oleju – mały element o dużym znaczeniu dla silnika

Podczas opisywania najważniejszych elementów w samochodzie raczej nikt nie wpadnie na to, żeby wspomnieć o filtrze oleju. Tymczasem to właśnie ta niepozorna „puszka” dba o to, aby silnik otrzymywał czysty olej i mógł pracować bez zarzutu. Jak często wymieniać filtr oleju i dlaczego w ogóle trzeba to robić?

Spis treści

Budowa i rodzaje filtrów oleju

Pod względem budowy można wyróżnić dwa rodzaje filtrów olejów: puszkowe (spin-on) i papierowe wkłady filtra. Jak sama nazwa wskazuje, filtry puszkowe wyglądają jak niewielka metalowa puszka. W denku filtra znajduje się uszczelka oraz kilka otworów: jeden duży z gwintem oraz małe otwory umieszczone wokół niego. Wewnątrz puszki ukryty jest papierowy wkład filtrujący złożony w harmonijkę (co zwiększa powierzchnię filtrującą) oraz zawór obejściowy zwany też zaworem bezpieczeństwa. W niektórych filtrach puszkowych stosuje się również inne zawory, w tym: zawór przeciwzwrotny oraz zawór EKO. Czasami filtr oleju jest zamontowany na stałe i wówczas wymianie podlega tylko sam wkład filtrujący.

Na czym polega filtrowanie oleju?

Znajdujący się w misce olejowej olej zostaje zassany przez smok oleju. Tutaj następuje pierwszy etap filtracji, ponieważ olej przepływa przez sitko, które zatrzymuje większe zanieczyszczenia. Następnie olej wpływa do filtra oleju przez niewielkie otwory umieszczone w pokrywie metalowej obudowy (puszki). Tutaj olej przepływa przez wkład filtrujący wykonany z materiału odpornego na rozpuszczanie i jednocześnie przepuszczającego ciecz. Filtr oleju wyłapuje m.in. najmniejsze ziarenka piasku, zanieczyszczenia powstające w procesie spalania, włókna i drobiny tworzyw sztucznych. Oczyszczony w ten sposób olej wypływa przez duży otwór w filtrze, a następnie trafia do silnika.

W procesie filtrowania oleju biorą udział również zawory:

  • bezpieczeństwa (obejściowy), który otwiera przepływ oleju w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia (np. ze względu na zapchany filtr lub zbyt dużą gęstość zimnego oleju);
  • przeciwzwrotny, który zamyka małe otwory wlewowe w filtrze po wyłączeniu silnika, dzięki czemu brudny olej nie spływa do miski i szybko trafia do filtracji po ponownym uruchomieniu silnika;
  • EKO, który zamyka duży otwór znajdujący się na środku filtra i tym samym przyspiesza przepływ czystego oleju do silnika po uruchomieniu samochodu.

Dlaczego filtr oleju ma duże znaczenie dla silnika?

Zadaniem filtra oleju jest oczyszczenie oleju z najmniejszych drobin, które mogłyby doprowadzić do uszkodzenia silnika. Wprawdzie jedno ziarenko piasku nie zniszczy silnika od razu, jednak kilkukrotne podanie brudnego oleju znacznie przyspieszy jego zużycie. Trzeba bowiem pamiętać, że to właśnie od czystości i jakości oleju zależy prawidłowa praca silnika.

Olej odpowiada za przenoszenie siły, smarowanie elementów mechanicznych, zabezpieczanie przed korozją, chłodzenie silnika i tłumienie hałasu. Nieprzestrzeganie okresowej wymiany filtra i oleju może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa, osłabieniem wydajności silnika, a nawet jego uszkodzeniem. Nie warto zatem oszczędzać ani na oleju, ani na filtrze olejowym, ponieważ skutki zaniedbań mogą być znacznie droższe niż zakup odpowiednio dobranych produktów.

Obowiązkowa wymiana filtra oleju

Filtr oleju należy wymieniać razem z olejem, czyli co najmniej raz do roku lub po przejechaniu 15-20 tysięcy kilometrów. Wymienianie jedynie filtra lub oleju to tylko pozorna oszczędność. Zatkany filtr może bowiem nie przepuszczać odpowiedniej ilości oleju, z kolei stary olej szybko doprowadzi do zapchania nowego filtra. W rezultacie silnik może otrzymywać za mało oleju lub olej zawierający zanieczyszczenia, co będzie miało negatywny wpływ na jego pracę i może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Co ważne, należy unikać najtańszych filtrów nieznanych marek, ponieważ słabej jakości wkład filtrujący może rozerwać się pod wpływem wysokiego ciśnienia. Poza tym renomowani producenci filtrów dbają o to, aby zawory obejściowe były dostosowane do parametrów silnika i otwierały się dokładnie wtedy, kiedy jest to konieczne.

Podziel się opinią!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *