Szukaj

Wady i zalety leasingu operacyjnego

Leasing operacyjny ma wady i zalety, jednak warto podkreślić, że jest to najczęściej stosowana forma leasingu w Polsce. Przedmiotem umowy leasingu mogą być rzeczy ruchome, nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne, choć w praktyce najczęściej leasinguje się samochody osobowe i dostawcze, ciężarówki, maszyny produkcyjne i sprzęt komputerowy. Leasing operacyjny jest korzystny pod wieloma względami, niemniej wiąże się również z pewnymi ograniczeniami. W tym artykule przyjrzymy się temu rozwiązaniu z punktu widzenia leasingobiorcy, przy czym niektóre aspekty dotyczą również innych rodzajów leasingu.

Leasing operacyjny - zalety i wady

Leasing operacyjny ma wiele zalet, dzięki którym jest znacznie częściej wybieranym rozwiązaniem niż leasing finansowy. Jakie korzyści i udogodnienia zapewnia ta forma finansowania?

Zalety leasingu operacyjnego

Większe możliwości optymalizacji podatkowej

W leasingu operacyjnym korzystający może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu opłatę wstępną i miesięczne raty w całości (część kapitałową i odsetkową). Dzięki temu przedsiębiorca może zyskać większe korzyści podatkowe niż przy leasingu finansowym, w którym do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć jedynie odsetki od rat leasingowych i odpisy amortyzacyjne. Warto również pamiętać, że w ramach optymalizacji podatkowej przedsiębiorca może również wykupić przedmiot umowy i wprowadzić go na stan firmy. Ponadto leasingobiorca może wrzucić w koszty wydatki związane z ubezpieczeniem przedmiotu i koszty eksploatacyjne (np. naprawy, paliwo). 

UWAGA: w przypadku samochodów osobowych obowiązuje limit w uwzględnianiu kosztów uzyskania przychodu (150 tys. zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych).

Możliwość odliczenia do 100% podatku VAT

Przedsiębiorca będący płatnikiem VAT ma prawo do odliczenia do 100% podatku VAT od każdej opłaty poniesionej z tytułu umowy leasingu, tj. opłaty wstępnej, rat leasingu, kwoty ewentualnego wykupu na firmę oraz opłat dodatkowych. Prawo do pełnego odliczenia VAT przysługuje w większości przypadków, w tym m.in. przy leasingu samochodu ciężarowego czy maszyn produkcyjnych. Natomiast przy leasingu samochodu osobowego przysługuje odliczenie 50% VAT, jeżeli pojazd jest użytkowany w trybie mieszanym (cele prywatne i firmowe). Można jednak skorzystać z prawa do pełnego odliczenia VAT, jeżeli pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej. W tej sytuacji przedsiębiorca musi zgłosić pojazd do urzędu skarbowego (formularz VAT-26), prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu i sporządzić regulamin używania pojazdu w firmie.

Podatek VAT doliczany do rat leasingowych

Wielu przedsiębiorców wybiera leasing operacyjny również ze względu na naliczanie podatku VAT do każdej raty leasingu. Dzięki temu podatek VAT nie stanowi tak dużego obciążenia dla budżetu firmy jak przy leasingu finansowym, w którym podatek VAT jest naliczany jednorazowo i opłacany w całości przy pierwszej racie. Jest to korzystne szczególnie dla leasingobiorców, którzy nie mogą odliczyć podatku VAT. Warto tutaj mieć na uwadze, że większość przedmiotów finansowanych leasingiem jest objęta stawką 23% VAT, więc możliwość „rozratowania” wysokiego podatku jest szczególnie doceniana przez nievatowców i początkujących przedsiębiorców.

Proste księgowanie

Księgowanie przy leasingu operacyjnym jest prostsze, co może przełożyć się na niższe koszty współpracy z biurem rachunkowym i mniejsze ryzyko popełnienia błędów w rozliczeniach. W odróżnieniu od leasingu finansowego korzystający nie ujmuje przedmiotu umowy w swoich środkach trwałych i nie musi rozliczać odpisów amortyzacyjnych. Ponadto może zaliczyć do wydatków firmowych opłatę wstępną i raty leasingowe w całości. W przypadku leasingu finansowego istotne jest rozdzielenie rat leasingowych na część kapitałową i odsetkową, ponieważ tylko odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu. 

Brak bezpośredniego wpływu na bilans

W leasingu finansowym przedmiot umowy ujmowany jest w bilansie jako składnik aktywów trwałych, natomiast opłaty z tytułu leasingu stanowią zobowiązanie finansowe. W leasingu operacyjnym jest inaczej, ponieważ w bilansie ujmowane są tylko niezapłacone raty, o ile takowe występują na dzień bilansowy. Oznacza to, że leasing operacyjny nie generuje znaczących zobowiązań bilansowych, dzięki czemu nie wpływa bezpośrednio na wskaźniki zadłużenia. Warto jednak pamiętać, że banki i inne instytucje finansowe biorą pod uwagę również zobowiązania pozabilansowe. Dla jednostek nieobjętych MSSF prowadzenie ewidencji pozabilansowej dla leasingu operacyjnego jest zalecane, ale nie obowiązkowe. 

UWAGA: w przypadku jednostek stosujących Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej 16 (MSSF 16) leasing operacyjny jest uwzględniany w bilansie podobnie jak leasing finansowy. Dotyczy to wszystkich jednostek gospodarczych w Unii Europejskiej, które podają sprawozdania finansowe do publicznego użytku (np. spółki notowane na giełdzie, banki). 

Brak skutków podatkowych przy wcześniejszym rozwiązaniu umowy

Przedterminowe wypowiedzenie umowy leasingu operacyjnego co do zasady nie rodzi negatywnych skutków podatkowych. Leasingobiorca nie musi wyksięgowywać kosztów leasingu zaliczonych wcześniej do kosztów uzyskania przychodów i nie musi dokonywać korekty dochodów. Ponadto przedsiębiorca nie musi korygować odliczonego VAT z tytułu umowy leasingu.

Ochrona płynności finansowej

Leasing operacyjny pozwala na korzystanie ze środków trwałych bez konieczności wydawania jednorazowo wysokiej kwoty. Czynsz inicjalny, czyli wpłata własna, zwykle mieści się w przedziale 10-45% wartości przedmiotu, jednak w niektórych przypadkach możliwe jest uiszczenie symbolicznej opłaty (1%) lub skorzystanie z leasingu bez wpłaty własnej (0%). Poza tym przedsiębiorca nie płaci z góry całego podatku VAT, co obniża bieżące koszty finansowania. Leasingobiorca może również zdecydować się na wyższą wpłatę własną lub dłuższy okres finansowania, aby obniżyć raty leasingu. W efekcie leasing operacyjny ułatwia kontrolowanie wydatków, chroniąc tym samym płynność finansową firmy. 

Wspomaganie rozwoju firmy

Płynność finansowa jest niezwykle ważna dla rozwoju firmy, jednak leasing operacyjny wspiera przedsiębiorczość również w inny sposób. Otóż leasing pozwala na regularną wymianę środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności. Po 2-3 latach przedsiębiorca może zwrócić przedmiot leasingodawcy, by następnie wziąć w leasing nowy środek trwały o lepszych parametrach. Ponadto część środków zaoszczędzonych dzięki niskiej wpłacie własnej można przeznaczyć na rozwój innych obszarów działalności. 

Mniej restrykcyjne warunki (w porównaniu do kredytu)

Leasingodawcy często mają mniej wyśrubowane wymagania niż banki, dzięki czemu leasing jest dostępny także dla przedsiębiorców, którym odmówiono kredytu ze względu na inne zobowiązania czy negatywne wpisy w bazach BIK/KRD. W efekcie leasing operacyjny umożliwia rozwijanie firmy także w obliczu przejściowych problemów finansowych. Co więcej, niektórzy leasingodawcy przyznają finansowanie firmom z niewielkim stażem (3-6 miesięcy), podczas gdy banki zwykle wymagają przynajmniej 12 miesięcy nieprzerwanego prowadzenia działalności. Są również takie firmy leasingowe, które oferują leasing już od pierwszego dnia działalności. 

Proste i szybkie formalności

Firmy leasingowe stosują dwa tryby procedur: uproszczoną i standardową. Zwykle leasing samochodów osobowych objęty jest procedurą uproszczoną. Nie trzeba wówczas przedstawiać żadnych dokumentów finansowych – wystarczy dowód osobisty, dowód prowadzenia działalności (np. wpis do CEIDG) oraz wypełniony wniosek o leasing. Klient zwykle otrzymuje odpowiedź jeszcze tego samego dnia, a samochód jest wydawany w ciągu kilku dni. W przypadku bardzo kosztownych środków trwałych (np. maszyn produkcyjnych) zwykle stosuje się procedurę standardową, która wymaga dostarczenia dokumentów pozwalających zweryfikować kondycję finansową firmy (np. deklaracji podatkowych). 

Możliwość skorzystania z usług dodatkowych 

Leasingodawcy często współpracują z innymi firmami, które świadczą usługi związane z leasingowanymi środkami trwałymi. Dzięki temu leasingobiorcy mogą skorzystać z dodatkowych usług na preferencyjnych warunkach w ramach umowy leasingowej. W przypadku samochodów mogą to być pakiety ubezpieczeń czy usługi serwisowe (np. wymiana opon wraz z ich przechowywaniem). 

Łatwa wymiana przedmiotu po zakończeniu leasingu

Leasing operacyjny to wygodna forma finansowania szczególnie dla tych przedsiębiorców, którzy chcą systematycznie wymieniać flotę lub sprzęt firmowy (np. komputery). W przypadku leasingu samochodowego po dwóch latach korzystania można oddać samochód i wziąć w leasing nowe auto, które będzie odpowiednie do bieżących potrzeb przedsiębiorcy. W odróżnieniu od innych form finansowania (gotówka, kredyt) przedsiębiorca nie musi tracić czasu na sprzedaż środka trwałego. 

Szerokie możliwości finansowania

Za pomocą leasingu operacyjnego można sfinansować rzeczy ruchome i nieruchomości podlegające amortyzacji, a także wartości niematerialne i prawne. W praktyce najczęściej są to samochody osobowe i ciężarowe, przy czym mogą to być pojazdy nowe, używane, a nawet niedostępne w polskich salonach i sprowadzane z zagranicy (najczęściej krajów Unii Europejskiej). Z uwagi na dużą popularność takiego rozwiązania, leasing operacyjny jest możliwy także w przypadku motocykli, maszyn budowlanych i rolniczych, a nawet quadów. Za pomocą leasingu można sfinansować również zakup maszyn produkcyjnych, sprzętu IT czy nawet mebli biurowych. 

Duża wygoda

Leasing operacyjny to wygodne rozwiązanie, ponieważ wystarczy wskazać leasingobiorcy odpowiedni przedmiot i zaczekać na sfinalizowanie transakcji. Prawnym właścicielem przedmiotu umowy leasingowej jest leasingodawca, w związku z  czym to na nim spoczywają formalności związane z zakupem przedmiotu. W przypadku samochodu leasingodawca dokonuje rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Niektóre firmy oferują również leasing samochodów zagranicznych, zajmując się przy tym całą procedurą – zakupem, sprowadzeniem pojazdu i rejestracją. 

Elastyczne warunki 

Pomimo minimalnego wymaganego okresu finansowania leasing operacyjny pozostaje bardzo elastycznym rozwiązaniem. Okres finansowania oraz wysokość opłat (rat leasingowych i opłaty wstępnej) można dostosować do indywidualnych możliwości korzystającego. Po zakończeniu umowy korzystający może po prostu oddać przedmiot leasingodawcy lub wykupić go na firmę lub do celów prywatnych (w leasingu finansowym przedmiot umowy automatycznie staje się własnością korzystającego po spłaceniu ostatniej raty). Co ważne, wykup ma wpływ na wysokość rat, więc można obniżyć lub podwyższyć comiesięczne zobowiązanie przez ustalenie odpowiednio wysokiej kwoty wykupu. 

Rozwiązania na trudne sytuacje

Elastyczność leasingu operacyjnego można docenić również w trudniejszym ekonomicznie czasie, ponieważ w trakcie obowiązywania umowy istnieje możliwość modyfikacji harmonogramu spłaty. W razie potrzeby firma leasingowa może obniżyć ratę, wydłużając okres finansowania. W niektórych przypadkach (np. w biznesie sezonowym) można nawet tymczasowo zawiesić spłatę rat. Ratunkiem w podbramkowych sytuacjach może być też cesja leasingu, która polega na przeniesieniu prawa do korzystania z przedmiotu i obowiązku spłaty rat na osobę trzecią.

Łatwa dostępność

Leasing operacyjny często jest domyślnym rozwiązaniem proponowanym przez firmy leasingowe, ponieważ jest to prostszy i w większości przypadków korzystniejszy pod względem podatkowym sposób finansowania. Z tego względu leasing operacyjny jest dostępny w wielu miejscach, a formalności często można załatwić przed internet. Takie rozwiązanie oferują firmy leasingowe, dealerzy samochodowi, producenci pojazdów, spółki powiązane kapitałowo z bankami, a nawet firmy zajmujące się zarządzaniem flotą. Z leasingu operacyjnego można skorzystać również w dużych sklepach z elektroniką i sprzętem komputerowym. 

Leasing operacyjny nie jest rozwiązaniem idealnym i ma swoje minusy. O czym powinien pamiętać przedsiębiorca przed podpisaniem umowy leasingowej?

Wady leasingu operacyjnego

Brak możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych

W leasingu operacyjnym przedmiot umowy jest zaliczany do składników majątkowych leasingodawcy. W związku z tym leasingobiorca nie ma prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Z jednej strony oznacza to prostsze księgowanie, ale z drugiej – pozbawia leasingobiorcę możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodu kosztów amortyzacji. Leasingobiorca nie będzie również mógł skorzystać z amortyzacji jednorazowej w ramach pomocy de minimis czy z podwyższonej stawki amortyzacji dla środków trwałych spełniających określone warunki. Amortyzacja może być narzędziem optymalizacji podatkowej w leasingu finansowym, w którym środek trwały stanowi składnik majątkowy leasingobiorcy. 

Wymagany minimalny okres leasingu

W odróżnieniu od leasingu finansowego leasing operacyjny ma minimalny, określony prawem czas trwania umowy. Zgodnie z przepisami podatkowymi leasing operacyjny musi trwać co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji w przypadku rzeczy ruchomych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających odpisom amortyzacyjnym lub co najmniej 5 lat, jeżeli przedmiotem umowy są nieruchomości podlegające odpisom amortyzacyjnym. Dla przykładu, umowa o leasing operacyjny samochodu osobowego czy ciężarowego musi być zawarta na co najmniej 2 lata, natomiast w przypadku ciągników siodłowych czy wielu maszyn będzie to okres nie krótszy niż 3 lata. 

Kosztowne zakończenie umowy przed terminem

Jak już wiemy, umowa leasingu operacyjnego ma określony minimalny czas trwania. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby czas ten wydłużyć, np. leasing samochodu dostawczego może trwać nie dwa, a pięć lat. Jednak co w sytuacji, kiedy leasingobiorca chce zakończyć leasing przed czasem (np. ze względu na zakończenie działalności gospodarczej?). Taki ruch może być dla leasingobiorcy nieopłacalny ze względu na konieczność uiszczenia zobowiązania wobec leasingodawcy. Niekorzystne jest zwłaszcza zakończenie umowy przed upływem minimalnego wymaganego okresu finansowania oraz wypowiedzenie umowy ze zwrotem przedmiotu leasingodawcy. 

Stała stawka podatku VAT

W leasingu operacyjnym podatek VAT jest doliczany do każdej raty leasingowej (w leasingu finansowym naliczany jest jednorazowo i płatny z góry, wraz z pierwszą ratą). Jest to korzystne, ponieważ podatek jest niejako „rozratowany” na cały okres trwania umowy. Jednak warto pamiętać, że leasing operacyjny traktowany jest jako usługa obciążona podatkiem VAT w stałej wysokości (23%). Z tego względu leasing operacyjny może być mniej korzystny przy finansowaniu sprzętu medycznego, który jest obłożony niższą stawką VAT (8%). Dotyczy to również samochodów używanych, na które przy sprzedaży została wystawiona faktura ze zwolnionym podatkiem VAT (VAT-marża). W tej sytuacji samochód drożeje o 23%, ponieważ raty w leasingu operacyjnym będą obciążone podatkiem VAT w wysokości 23% (w leasingu finansowym VAT będzie doliczony tylko do odsetek). 

Opłaty dodatkowe

Podobnie jak w przypadku kredytu, leasing (każdy, nie tylko operacyjny) może wymagać uiszczenia dodatkowych opłat, które nie będą ujęte w opłacie wstępnej, ratach czy kwocie wykupu przedmiotu. W przypadku samochodów zazwyczaj są to koszty ubezpieczenia komunikacyjnego, przy czym oprócz obowiązkowego OC leasingodawcy często wymagają również wykupienia polisy autocasco i NNW. Dodatkowej opłacie podlegają również czynności administracyjne, związane np. z przygotowaniem pism czy egzekucją należności w przypadku zalegania z opłatami. Leasingodawca może również wymagać poniesienia kosztów wyceny przedmiotu przez rzeczoznawcę. 

Ograniczona swoboda w dysponowaniu przedmiotem

Korzystający ma ograniczone prawo do dysponowania przedmiotem umowy jak własnym, ponieważ formalnym właścicielem jest zawsze podmiot finansujący. W związku z tym leasingobiorca często nie może wynajmować przedmiotu umowy osobom trzecim, modyfikować go ani naprawiać w dowolnym miejscu (np. w przypadku samochodów leasingodawcy wymagają naprawy w ASO). Ponadto leasingobiorca powinien tak korzystać z przedmiotu umowy, aby zwrócić go w dobrym stanie technicznym, bez wyraźnych oznak zużycia. Ograniczenia dotyczą w zasadzie każdego rodzaju leasingu, jednak w finansowym korzystający staje się automatycznie właścicielem przedmiotu po zakończeniu umowy. 

Brak prawa własności do przedmiotu umowy

Jak już zostało wspomniane, leasing operacyjny nie przenosi prawa własności na leasingobiorcę. Korzystający może stać się właścicielem przedmiotu, jeżeli wyrazi taką chęć i uiści określoną kwotę wykupu w stosownym czasie (zazwyczaj razem z ostatnią ratą lub w ciągu 14 dni od jej opłacenia). Warunki przeniesienia własności powinny być dokładnie opisane w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (OWUL) lub w umowie leasingowej. Warto jednak pamiętać, że brak prawa własności wiąże się z ryzykiem utraty przedmiotu w razie opóźnień w spłacie rat. Ponadto w przypadku szkody całkowitej umowa wygasa i leasingobiorca musi zapłacić pozostałe raty pomniejszone o część oprocentowania, kwotę wykupu oraz odszkodowanie uzyskane od ubezpieczyciela. 

Możliwy wpływ na ocenę zdolności kredytowej

Leasing operacyjny nie jest rejestrowany w bazie BIK i nie jest uznawany za zobowiązanie w bilansie (w polskim prawie bilansowym), dzięki czemu nie wpływa na wskaźnik zadłużenia. Jest to istotne szczególnie dla tych przedsiębiorców, którzy w niedalekiej przyszłości zamierzają sfinansować kredytem cele inwestycyjne lub prywatne (np. kredyt hipoteczny). Jednak z drugiej strony, rata leasingu zmniejsza dochód firmy, co może obniżać wskaźnik rentowności i wpłynąć na terminowe spłacanie zobowiązań. Kwestia tego, czy i w jakim stopniu leasing operacyjny wpłynie na ocenę zdolności kredytowej, zależy od wysokości rat, dochodów firmy i metody oceny stosowanej przez bank. 

Możliwe wymagane dodatkowe zabezpieczenie umowy leasingu

W przypadku leasingu operacyjnego podstawowym zabezpieczeniem umowy jest sam przedmiot, który stanowi własność leasingodawcy. Inną popularną formą zabezpieczenia jest weksel in blanco, czasami z poręczeniem współmałżonka. W razie przedwczesnego wygaśnięcia umowy leasingodawca wypełni weksel na kwotę roszczenia wynikającą z przeprowadzonego przez siebie rozliczenia. Przy bardziej ryzykownych transakcjach firmy leasingowe mogą jednak wymagać dodatkowych zabezpieczeń wierzytelności, np. poręczenia przez inną firmę, hipoteki lub przewłaszczenia na innym środku trwałym.  

Wady i zalety leasingu operacyjnego - podsumowanie

Leasing operacyjny to popularna forma finansowania przedsiębiorstw, dostępna również dla firm początkujących i z niekorzystną historią kredytową. Ten wariant leasingu nie wymaga wysokiego kapitału początkowego, ponieważ wkład własny może być symboliczny (nawet 1%), a obciążenie z tytułu podatku VAT jest rozłożone w czasie. Przedsiębiorcy korzystający z leasingu operacyjnego mogą również obniżyć podatek dochodowy, wliczając w koszty opłatę wstępną, raty leasingowe w całości oraz ewentualną kwotę wykupu. Na korzyść leasingu operacyjnego przemawiają również elastyczne warunki finansowania i szybkie, często mało wymagające procedury. Należy jednak mieć na uwadze, że leasing to długoterminowe zobowiązanie obarczone dodatkowymi kosztami, dlatego każda sytuacja wymaga indywidualnej analizy zysków ekonomicznej. 

Bibliografia / Netografia

  • poradnikprzedsiebiorcy.pl, Borowska A., Leasing samochodu osobowego 2025 – kompendium wiedzy, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-leasing-samochodu-osobowego, Data publikacji: 2025.01.13, Data odczytu: 2025.06.11
  • bik.pl, Czym jest leasing i czy to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy?, https://bik.pl/poradnik-bik/czym-jest-leasing, Data publikacji: 2022.11.28, Data odczytu: 2025.06.11
  • bpsleasing.pl, Jakubczyk P., Jakie zabezpieczenia stosują firmy leasingowe?, https://www.bpsleasing.pl/o-nas/aktualnosci/jakie-zabezpieczenia-stosuja-firmy-leasingowe, Data publikacji: 2024.11.26, Data odczytu: 2025.06.11
  • poradnikprzedsiebiorcy.pl, Kostrzycka B., Leasing operacyjny a leasing finansowy – podstawowe różnice, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-leasing-operacyjny-a-leasing-finansowy-podstawowe-roznice, Data publikacji: 2025.02.26, Data odczytu: 2025.06.11
  • fmleasing.pl, Krupiński M., Leasing operacyjny czy finansowy – który wybrać?, https://www.fmleasing.pl/porady/leasing-operacyjny-czy-finansowy-ktory-wybrac, Data publikacji: 2020.08.26, Data odczytu: 2025.06.11
  • flexiclosing.pl, Leasing operacyjny a zobowiązania pozabilansowe, https://flexiclosing.pl/czy-leasing-operacyjny-jest-uwidaczniany-jako-zobowiazanie-w-bilansie/, Data publikacji: 2024.09.25, Data odczytu: 2025.06.11
  • poradnikprzedsiebiorcy.pl, Rodzeń R., Dodatkowe opłaty leasingowe – jakie może nałożyć leasingodawca?, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-dodatkowe-oplaty-leasingowe-jakie-moze-nalozyc-leasingodawca, Data publikacji: 2025.03.19, Data odczytu: 2025.06.11
  • doi.org, Trzeciak, E. . (2019). Wycena i ewidencja leasingu operacyjnego i finansowego w księgach rachunkowych leasingobiorcy oraz ich wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa, Finansowe i Prawo Finansowe, 3(23), 73–92. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.23.06
  • poradnikprzedsiebiorcy.pl, Wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu – skutki podatkowe, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wczesniejsze-rozwiazanie-umowy-leasingu-jakie-skutki-podatkowe, Data publikacji: 2022.03.10, Data odczytu: 2025.06.11
  • flexiclosing.pl, Wpływ umów leasingowych na bilans przedsiębiorstwa, https://flexiclosing.pl/umowy-leasingu-w-bilansie/, Data publikacji: 2022.11.28, Data odczytu: 2025.06.11
plusy i minusy leasingu operacyjnego

Polecane firmy

Podziel się opinią!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *