Szukaj

Wady i zalety pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych ma swoje wady i zalety, choć tych drugich jest znacznie więcej. Czym tak właściwie jest pozycjonowanie? Otóż są to działania podjęte w celu poprawy widoczności marki w sieci. Innymi słowy, chodzi o to, aby witryna znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania, co ma ułatwić potencjalnym klientom dotarcie do oferty danej firmy. Pozycjonowanie obejmuje zarówno działania w ramach optymalizacji stron pod kątem algorytmów wyszukiwarek (jest to tzw. SEO, czyli Search Engine Optimization), jak i działania poza witryną, w tym szczególnie link building.

Pozycjonowanie - zalety i wady

Pozycjonowanie może przynieść firmie wiele korzyści. Dlaczego warto postawić na optymalizację strony, content marketing i wartościowe linki? 

Zalety pozycjonowania

Poprawia widoczność strony w wyszukiwarce

Według branżowych statystyk 51% ruchu na stronie internetowej jest zasługą organicznych wyników wyszukiwania w SERP (Search Engine Results Page). SERP to strona, którą widzimy po wpisaniu wybranego hasła w pole wyszukiwarki (np. „pozycjonowanie stron internetowych Kraków”). Znajdziemy tam m.in. wyniki zawierające tytuł strony internetowej (meta title), opis zawartości strony (meta description) oraz adres URL. Wyniki te pochodzą z płatnych reklam (oznaczone są jako „Sponsorowane” lub „Reklama”) lub są wyświetlane w sposób organiczny (bezpłatnie). W przypadku wyników bezpłatnych wysoka pozycja w SERP to zasługa skutecznego pozycjonowania, tj. optymalizacji strony pod algorytm wyszukiwarki oraz działań off-site. 

Zwiększa szansę na konwersję

Wysoka pozycja na stronie wyszukiwania pozwala dotrzeć do zaangażowanych odbiorców i tym samym zwiększa szansę na konwersję (czyli np. dokonanie zakupu w sklepie internetowym). W odróżnieniu od tradycyjnych nośników reklamy (np. ulotek, billboardów) pozycjonowanie skupia się na osobach, które są zainteresowane ofertą firmy i aktywnie poszukują danego produktu lub danej usługi. Ważne jednak, aby witryna firmy znajdowała się wysoko w SERP, ponieważ zdecydowana większość internautów (75%) nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników, a pierwszy organiczny wynik wyszukiwania jest klikany 10 razy częściej niż wynik będący na dziesiątej pozycji. 

Poprawia działanie strony

Optymalizacja on-site ma na celu dostosowanie stron w taki sposób, aby były przyjazne nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale i potencjalnych użytkowników. Dzięki odpowiednim praktykom SEO internauci zyskują lepsze doświadczenia podczas korzystania z witryny (UX). Strony ładują się szybciej, treści są wartościowe i bardziej czytelne, a nawigacja jest prosta do opanowania. Optymalizacja może koncentrować się również wokół responsywności witryny (tzw. mobile SEO), dzięki czemu oferta firmy może łatwiej dotrzeć do szerokiego grona użytkowników urządzeń mobilnych. 

Może być tańsze niż płatne reklamy

Pozycjonowanie może zapewnić większy zwrot z inwestycji (ROI) niż płatne reklamy. W przypadku pozycjonowania największe wydatki są na początku, gdy trzeba zoptymalizować witrynę (a czasami postawić zupełnie nową) i wdrożyć strategię link buildingu. Z czasem pozycjonowanie zapewni coraz większy ruch na stronie przy stałym nakładzie finansowym, więc koszt pozyskania pojedynczego klienta będzie coraz niższy. Tymczasem cena za jedno kliknięcie reklamy może wynosić zarówno kilka groszy, jak i kilkadziesiąt złotych, a koszty kampanii mogą być coraz wyższe ze względu na rosnącą konkurencję.

Zapewnia długofalowe efekty

W przypadku płatnych reklam odwiedziny nowych klientów ustają od razu po zaprzestaniu kampanii, ponieważ strona traci wysoką pozycję w wyszukiwarce. Tymczasem pozycjonowanie zapewnia stały ruch, ponieważ atrakcyjne dla czytelników treści, zoptymalizowana struktura stron czy wartościowe linki zewnętrzne „działają” jeszcze długo po wdrożeniu strategii. Warto jednak pamiętać, że utrzymanie długofalowych efektów wymaga reagowania na aktualizacje wyszukiwarki i zmieniające się potrzeby internautów. 

Wzmacnia świadomość marki i lojalność klientów

Witryny zajmujące wysoką pozycję w wyszukiwarce często są postrzegane jako bardziej wiarygodne i wartościowe niż witryny, które znajdują się w na drugiej czy trzeciej stronie wyników. Poza tym, intensywne działania off-site sprawiają, że internauci coraz częściej mają kontakt z marką w innych miejscach w internecie (np. na blogach, forach czy portalach branżowych). Tym sposobem coraz więcej osób kojarzy firmę i jej ofertę, a nawet zaczyna uważać za eksperta w danej dziedzinie. Ponadto dzięki pozycjonowaniu strona jest łatwa w obsłudze i bogata w treść, co także zwiększa zaufanie i lojalność odbiorców.  

Pozwala dostosować strategię do potrzeb firmy

Specjaliści od pozycjonowania stosują różne strategie w zależności od celu kampanii marketingowej i budżetu przeznaczonego na promocję. W przypadku firm, które chcą przyciągnąć klientów z okolicy (np. restauracji lub sklepu stacjonarnego), kluczowym elementem strategii będzie pozycjonowanie lokalne. Z kolei dobrym rozwiązaniem dla małej firmy walczącej o pozycję z dużą i znaną konkurencją jest pozycjonowanie na rozbudowane frazy, czyli tzw. frazy z długim ogonem (long tail). Przy zastosowaniu odpowiedniej strategii pozycjonowanie może zapewnić większy ruch na stronie i wzrost konwersji, nawet jeżeli firma debiutuje w sieci i nie dysponuje dużym budżetem na reklamę. 

Zapewnia przewagę nad konkurencją

Pozycjonowanie może zapewnić firmie przewagę konkurencyjną, ponieważ pozwala dotrzeć do oferty nie tylko po wpisaniu adresu URL czy nazwy firmy, ale również przez stronę produktową, artykuł na firmowym blogu czy link zewnętrzny. Z kolei poleganie tylko na płatnych reklamach może sprawić, że firma uzależni swoją pozycję na rynku od tej formy promocji i pozostanie w tyle za konkurencją, która wdrożyła długofalową strategię SEO. Nawet jeśli firma bazuje na stacjonarnej sprzedaży dóbr lub usług, widoczność w wyszukiwarce buduje autorytet marki i zaufanie wśród klientów. Pozycjonowanie jest więc nie do przecenienia w przypadku branż, w których panuje duża konkurencja na lokalnym rynku. 

Pozycjonowanie to złożona dziedzina marketingu, która wymaga wiedzy na temat działania algorytmów wyszukiwarek i działania na wielu polach. Niestety wiąże się to z pewnymi minusami. 

Wady pozycjonowania

Jest czasochłonne

Na osiągnięcie celów pozycjonowania trzeba czekać dłużej niż na efekty płatnych reklam (Google Ads, Facebook Ads). Jak długo? Według ekspertów Google od 4 do 12 miesięcy, ponieważ samo zindeksowanie strony może potrwać kilka tygodni (roboty wyszukiwarek muszą najpierw znaleźć stronę, przeanalizować jej zwartość i umieścić w bazie danych). W przypadku pozycjonowania na średnio popularne frazy wzrost ruchu na stronie i konwersji można zauważyć po 4-6 miesiącach. Jednak przy pozycjonowaniu na słowa kluczowe o dużej konkurencyjności i w obliczu rywalizacji z domenami o wysokim autorytecie mierzalne efekty mogą pojawić się nawet dopiero po kilku latach.

Wymaga ciągłej pracy

Skuteczne pozycjonowanie to proces ciągły, a przerwanie go może doprowadzić do osłabienia pozycji strony w wyszukiwarce. W tej sytuacji nowi klienci będą docierać do strony znacznie rzadziej, co przełoży się na spadek przychodów firmy i mniejszą świadomość marki. Ciągłość pozycjonowania jest niezbędna, ponieważ konkurencja stale promuje swoją działalność w sieci i co jakiś czas pojawiają się nowe firmy, które wymagają intensywnej promocji. Poza tym marketerzy muszą dostosowywać swoje praktyki do zmieniających się oczekiwań internautów i aktualizacji algorytmów wyszukiwarek (dobrym przykładem są tutaj popularne niegdyś „precle”, które straciły na znaczeniu po wprowadzeniu algorytmów Panda i Pingwin).

Wymaga profesjonalnego podejścia

Pozycjonowanie należy powierzyć osobom, które świadczą profesjonalne usługi marketingu online i mogą pochwalić się wymiernymi sukcesami w promowaniu firm w sieci. Niewłaściwe pozycjonowanie może bowiem przynieść odwrotny skutek. Dlaczego? Otóż pewne praktyki mogą doprowadzić do obniżenia pozycji strony w wyszukiwarce, nałożenia filtra lub bana, a nawet do całkowitego usunięcia strony z wyników wyszukiwania. Szczególnie ryzykowne są niedozwolone działania typu Black Hat SEO (np. kopiowanie treści, płatne linki, niejawne przekierowania) oraz nieetyczne praktyki wymierzone bezpośrednio w konkurencję (np. publikowanie niskiej jakości linków prowadzących do witryny konkurencji), tzw. deSEO.

Wady i zalety pozycjonowania - podsumowanie

Dzięki pozycjonowaniu strona internetowa ma szansę zagościć na dłużej na wysokiej pozycji na stronie wyników wyszukiwania. To z kolei może przełożyć się na zwiększenie organicznego ruchu na stronie, a następnie na wzrost konwersji. W odróżnieniu od płatnych reklam pozycjonowanie zapewnia długofalowe efekty, które rosną nawet bez zwiększania budżetu na promocję. Co więcej, profesjonalna optymalizacja stron oraz działania z zakresu off-site (np. link building) budują przewagę konkurencyjną oraz świadomość marki. Warto jednak mieć świadomość, że skuteczne pozycjonowanie to proces ciągły, na którego efekty trzeba zaczekać nieco dłużej niż w przypadku ruchu pochodzącego z płatnych reklam.

Bibliografia / Netografia

  • Duda R., SEO Poradnik o pozycjonowaniu stron dla początkujących, Edycja 2024
  • webfx.com, 100 Noteworthy SEP Statistics for 2024, https://www.webfx.com/seo/statistics/, Data odczytu: 2025.10.11
  • rockcontent.com, Tinoco A., How Long Does SEO Take To Work For Your Business? rockcontent.com, https://rockcontent.com/blog/how-long-does-seo-take/, Data publikacji: 2021.08.16, Data odczytu: 2025.10.11
plusy i minusy pozycjonowania

Polecane firmy

Podziel się opinią!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *