Księgowość InFakt - zalety i wady
InFakt ma więcej plusów niż minusów, dzięki czemu coraz więcej nowych przedsiębiorców decyduje się na taki sposób prowadzenia księgowości. Sprawdźmy, dlaczego warto rozważyć usługę InFakt dla swojej firmy.
Zalety InFakt
Bezpłatna pomoc w założeniu firmy
Przyszli przedsiębiorcy mają możliwość bezpłatnego założenia działalności gospodarczej (JDG lub spółki) ze wsparciem księgowych z InFakt. Wszystkie formalności odbywają się online, więc można założyć firmę bez wychodzenia z domu. Wystarczy wysłać swoje dane za pomocą formularza i zaczekać na kontakt ze strony księgowej lub księgowego InFaktu. Następnie specjalista wyjaśni proces zakładania firmy i odpowie na związane z tym pytania. Klient musi jedynie odebrać dokumenty i potwierdzić dane niezbędne do założenia działalności.
Wygodny program do samodzielnego księgowania
InFakt oferuje m.in. aplikację do wystawiania faktur, z której można korzystać za kilka złotych miesięcznie. Szerszy zakres funkcjonalności oferuje plan Samodzielna Księgowość, który pomaga w wystawianiu faktur, samodzielnym księgowaniu kosztów, wyliczaniu podatków i składek ZUS oraz generowaniu i wysyłaniu JPK. Program oferuje również kilka ciekawych automatyzacji, np. automatyczne odczytywanie danych faktur z pliku czy przeliczanie różnych kursowych. Aplikacja wysyła również powiadomienia (SMS, e-mail), które przypominają o zbliżających się ważnych terminach.
Wsparcie księgowych
W ramach aplikacji do samodzielnego księgowania przedsiębiorca zyskuje darmowe wsparcie księgowe dostępne telefonicznie i przez e-mail, przez sześć dni w tygodniu (od poniedziałku do soboty) w godzinach od 7:00 do 22:00. Można również zostawić pytanie o innej porze, a księgowy odpowie w godzinach pracy.
Profesjonalna obsługa księgowa dla JDG i spółek
Klienci InFakt mogą korzystać z kompletnego programu do księgowości i jednocześnie zlecić prowadzenie księgowości osobistemu księgowemu. Obsługa księgowa InFakt jest dostępna zarówno dla jednoosobowych działalności, jak i spółek. Księgowy zajmuje się m.in. wyliczaniem podatków i składek ZUS, wysyłaniem DRA i JPK do urzędów czy reprezentowaniem przedsiębiorcy przed ZUS i urzędem skarbowym. W przypadku spółek dodatkowo dochodzą prowadzenie ewidencji rozrachunków, bilans i rachunek zysków i strat czy przygotowanie sprawozdania finansowego. Co ważne, usługi księgowe są ubezpieczone, a księgowy ponosi odpowiedzialność za swoją pracę.
Bardzo duży wybór księgowych
Zlecając prowadzenie księgowości księgowemu z InFakt, przedsiębiorca może samodzielnie wybrać odpowiedniego specjalistę. Wybór jest bardzo duży, dzięki czemu można łatwo znaleźć osobę, która spełni nasze oczekiwania. Warto dokładnie przejrzeć oferty, ponieważ księgowi mają różne doświadczenie i specjalizują się w różnych branżach. Oferty różnią się także ceną usługi i dostępnością księgowego, co znacznie ułatwia podjęcie decyzji. Warto jednak pamiętać, że w każdej chwili można zmienić księgowego lub zrezygnować z tej usługi (w przypadku opcji z osobistym księgowym obowiązuje rozliczenie miesięczne, a nie roczne).
Łatwy dostęp do usługi
Klienci InFakt mogą korzystać z programu do księgowania w dowolnym miejscu o dowolnej porze. Usługa dostępna jest zarówno przez stronę www (czyli na komputerze), jak i przez aplikację mobilną (iOS, Android).
Brak limitu dokumentów
Plany InFakt Faktury i Samodzielna Księgowość dostępne są bez limitu dokumentów. Dzięki temu przedsiębiorca płaci tę samą stawkę niezależnie od liczby wystawionych faktur.
Połączenie z bankowością
Program księgowości InFakt pozwala na integrację z bankowością. Tym sposobem przedsiębiorca może korzystać z opcji szybkich płatności w przypadku faktur kosztowych i przychodowych, a także płatności do ZUS i US. Dzięki połączeniu z bankowością można również podejrzeć saldo konta i historię transakcji, a także sprawdzić statystyki finansowe dla firmy. Szybkie płatności dla faktur przychodowych i dostęp do salda konta wraz z historią transakcji są dostępne również w aplikacji do fakturowania.
Integracje + API
InFakt API pozwala zintegrować program do księgowania z zewnętrzną aplikacją. Dostępne są także gotowe rozwiązania, jak np. przekazywanie faktur z systemu BaseLinker do serwisu InFakt.pl czy możliwość wygenerowania faktur w InFakt ze sklepu postawionego na platformie Shoplo. Dostępne są również integracje z WooCommerce, Publigo, Centrium, Mantreo, MyVOD czy Sky-Shop.
Możliwość przetestowania usługi za darmo
Aplikację do księgowania InFakt można przetestować za darmo przez 30 dni. Dzięki temu każdy przedsiębiorca może sprawdzić, czy dostępne funkcje spełniają jego oczekiwania i czy odnajduje się w tej formie prowadzenia księgowości. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby zarejestrować się w systemie InFakt i pobrać aplikację. Po miesiącu można zrezygnować bez żadnych konsekwencji lub wybrać jeden z dostępnych planów.
InFakt to jedna z czołowych firm z branży księgowości w Polsce, która zbiera w większości bardzo dobre opinie. Można jednak doszukać się kilku minusów, o których poniżej.
Wady InFakt
Abonament płatny z góry za 12 mies. (w przypadku samodzielnego księgowania)
InFakt proponuje cztery rozwiązania w zakresie prowadzenia księgowości:
- InFakt Faktury (aplikacja do fakturowania),
- Samodzielna Księgowość (aplikacja do samodzielnego prowadzenia księgowości),
- InFakt Księgowość (aplikacja + osobisty księgowy) oraz
- InFakt Spółki (aplikacja + osobisty księgowy dla spółki).
W przypadku aplikacji do fakturowania i do samodzielnej księgowości obowiązuje rozliczanie rocznie. Oznacza to, że użytkownik musi zapłacić za 12 miesięcy z góry. Nie ma również możliwości zwrócenia poniesionych kosztów w razie wcześniejszego zrezygnowania z usługi.
Brak możliwości przejścia z wyższego planu na niższy
W okresie obowiązywania abonamentu przedsiębiorca może zmienić plan na wyższy, dopłacając różnicę do końca okresu abonamentu (przy czym nie można podwyższyć planu tylko na jeden miesiąc). Jednak zmiana z wyższego planu na niższy nie jest możliwa. Trzeba zatem poczekać do zakończenia okresu abonamentu, a następnie wybrać niższy plan.
Brak wsparcia księgowego w aplikacji do fakturowania
Aplikacja do fakturowania to najprostsze rozwiązanie dostępne w InFakcie. Usługa pozwala przede wszystkim na wystawianie różnych typów faktur (zaliczkowych, sprzedażowych, proforma, marża), także w obcych walutach. Niestety w tym planie klient nie ma możliwości skorzystania z merytorycznego wsparcia księgowych InFaktu. Dostępna jest jedynie pomoc techniczna.
Brak bezpośredniego kontaktu z biurem rachunkowym
W InFakt wsparcie księgowych dostępne jest tylko zdalnie, tj. telefonicznie lub przez e-mail. Przedsiębiorcy przyzwyczajeni do korzystania z usług stacjonarnego biura rachunkowego mogą uznać, że taka forma jest dla nich niewystarczająca. Wiele osób woli bezpośredni kontakt z księgowym, ponieważ można w ten sposób uniknąć nieporozumień, a także uzyskać dodatkowe informacje (np. w zakresie optymalizacji kosztów). Ponadto stacjonarne biuro rachunkowe może przechowywać dokumenty księgowe swoich klientów w postaci papierowej, co jest bardzo wygodne zwłaszcza dla większych firm.
Plusy i minusy InFakt
InFakt to niezwykle wygodny sposób prowadzenia księgowości, dostępny dla jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek. Przedsiębiorca nie musi tracić czasu na dojazdy do biura rachunkowego i może zarządzać księgowością swojej firmy z dowolnego miejsca, korzystając z programu do księgowania dostępnego w aplikacji mobilnej i na stronie www. Co ważne, przedsiębiorca może również zlecić księgowanie wybranemu specjaliście InFakt. To doskonała opcja dla osób, które oczekują profesjonalnej obsługi księgowej, wraz z automatycznymi płatnościami podatków i składek oraz reprezentowaniem przed ZUS i US. Warto również pamiętać, że program InFakt może przetestować za darmo, więc można łatwo sprawdzić, czy takie rozwiązanie odpowiada potrzebom naszej firmy.