Praca w roli mechanika samochodowego - zalety i wady
Praca mechanika samochodowego ma swoje dobre strony. Z jakich powodów warto związać swoją przyszłość z tym zawodem?
Zalety pracy jako mechanik samochodowy
Możliwość pogodzenia pasji z pracą
Mechanik samochodowy to doskonały zawód dla osób pasjonujących się motoryzacją. Osoby zatrudnione w warsztacie codziennie mają do czynienia z samochodami i przy odrobinie szczęścia mogą pracować z pojazdami ulubionych marek lub ciekawymi egzemplarzami (np. autami zabytkowymi). Dla pasjonata możliwość poznania różnych samochodów „od środka” to największy plus tej pracy, choć fan motoryzacji doceni również łatwy dostęp do szkoleń i oprogramowania naprawczego.
Możliwość wyboru różnych ścieżek zawodowych
Żeby zostać mechanikiem samochodowym, wystarczy ukończyć 3-letnią szkołę branżową I stopnia. Jednak to tylko jedna z kilku możliwości. Pracę w tym zawodzie można dostać także po ukończeniu kursu zakończonego egzaminem czeladniczym lub poprzez odbycie praktyk zawodowych u pracodawcy. Osoby, które nie są pewne co do wyboru zawodu, mogą ukończyć 5-letnie technikum mechaniczne i zdać maturę. Dzięki temu można po szkole pracować jako mechanik, a jednocześnie zostawić sobie otwartą furtkę na studia. Oczywiście także po ukończeniu szkoły wyższej można zostać mechanikiem, przy czym najbardziej pożądane w tym zawodzie będą studia inżynierskie na kierunku pojazdy samochodowe lub pokrewnym.
Dobra atmosfera w miejscu pracy
W warsztacie samochodowym nie można również narzekać na atmosferę pracy. Mechanicy zatrudnieni w jednym miejscu zwykle tworzą zgraną, małą grupę, w której rzadko dochodzi do konfliktów czy nieporozumień. Kontakt z klientem jest ograniczony i nie ma rywalizacji na wyniki, co sprzyja zachowaniu swobodnej atmosfery w pracy. W porównaniu do innych zawodów mechanik rzadziej doświadcza stresogennych czynników w postaci pracy pod presją czasu, zbyt wymagającego pracodawcy czy trudnych klientów.
Elastyczne godziny pracy
Możliwość pracy w dowolnych godzinach to jeden z przywilejów mechaników prowadzących własny warsztat samochodowy. Mechanik nie musi wówczas pracować w sztywnych ramach czasowych przez 5-6 dni w tygodniu. Może pracować jak mu wygodnie – do południa, po południu, wieczorami, tylko w dni robocze lub też w weekendy i święta. Gdy nie ma pilnych napraw, może wziąć sobie wolne w ciągu dnia, by np. załatwić ważną sprawę w urzędzie. Mechanik może również prowadzić mobilny warsztat czynny przez całą dobę. W tej sytuacji godziny pracy są wprawdzie elastyczne, jednak trzeba być stale dostępnym pod telefonem.
Bezpłatne naprawy własnego samochodu
Dzięki fachowej wiedzy i zdobytemu doświadczeniu mechanik może w razie potrzeby zająć się również własnym samochodem i tym samym zaoszczędzić na naprawach. Mechanik ma również łatwy dostęp do narzędzi, części zamiennych czy płynów eksploatacyjnych, więc wykonanie naprawy „na cito” nie stanowi żadnego problemu. Oczywiście w pełni darmowa naprawa dotyczy głównie mechaników, którzy prowadzą własny warsztat. Osoby pracujące w cudzym warsztacie zwykle mogą zajmować się swoimi samochodami dopiero po godzinach pracy, przy czym niektórzy pracodawcy zapewniają bezpłatny dostęp do narzędzi, natomiast inni wymagają opłaty proporcjonalnej do czasu spędzonego na naprawie.
Dobre zarobki
Nie każdy mechanik samochodowy jest zadowolony ze swojego wynagrodzenia, jednak mediana zarobków w tym zawodzie jest całkiem dobra i wynosi 5480 złotych brutto. Co drugi mechanik zarabia w granicach od 4430 zł do 6970 zł, natomiast 25 % osób na tym stanowisku zarabia poniżej 4430 zł, a drugie tyle otrzymuje wynagrodzenie powyżej 6970 zł brutto. Na największe zarobki mogą liczyć mechanicy z własną działalnością gospodarczą, a także osoby zatrudnione w niezależnych warsztatach. Niższe pensje otrzymują mechanicy zatrudnieni w Autoryzowanych Stacjach Obsługi.
Praca jako mechanik samochodowy ma swoje negatywne strony. Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę, że nie każdy sprawdzi się w tym zawodzie – dlaczego?
Wady pracy jako mechanik samochodowy
Praca w „brudnych” warunkach
Brud to nieodłączny aspekt tej pracy. Trudno bowiem wyobrazić sobie mechanika, który nie ma kontaktu z częściami samochodowymi, narzędziami i urządzeniami czy różnego rodzaju substancjami (np. olejami, smarami). Tłusty brud może osiadać wszędzie, a szczególnie na dłoniach i wokół paznokci. Niestety nie zawsze można założyć rękawiczki, ponieważ niektóre naprawy wymagają zegarmistrzowskiej precyzji i pewnego chwytu. Tymczasem niektóre zabrudzenia trudno usunąć zwykłymi detergentami, przez co mechanik musi stosować agresywne środki czyszczące zawierające drobinki ścierne lub na bazie rozpuszczalników.
Zagrożenia zdrowotne
Mechanik jest również narażony na czynniki, które mogą przyczynić się do pogorszenia zdrowia, a nawet trwałego kalectwa. Największe zagrożenia w zawodzie mechanika samochodowego obejmują między innymi:
- urazy związane z upadkiem z wysokości, potknięciem, uderzeniem o coś,
- urazy związane z upadkiem ciężkiego przedmiotu na część ciała,
- urazy związane z obsługą narzędzi,
- ryzyko porażenia prądem,
- ryzyko przygniecenia przez pojazd,
- urazy oczu i skóry spowodowane odłamkami,
- poparzenia i zatrucia związkami chemicznymi,
- urazy powstałe wskutek pożarów i eksplozji,
- skutki oddziaływania wysokich/niskich temperatur,
- skutki oddziaływania hałasu i wibracji,
- narażenie na promieniowanie mikrofalowe, nadfioletowe i podczerwone.
Praca mechanika samochodowego wiąże się również z dużym wysiłkiem fizycznym oraz przyjmowaniem niewygodnej pozycji ciała, co może doprowadzić do szeregu komplikacji zdrowotnych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego.
Duża odpowiedzialność
Mechanik musi zdawać sobie sprawę, że przyjęcie pojazdu do warsztatu jest równoznaczne z przyjęciem odpowiedzialności za cudzą własność. Mechanik musi zatem zadbać o to, aby z samochodu nic nie zginęło, a i sam pojazd nie został skradziony. W zawodzie mechanika nie ma też miejsca na pomyłki w sztuce, ponieważ nieprawidłowo wykonana usługa może doprowadzić do poważnego uszkodzenia samochodu. Niesprawny pojazd może przy tym stanowić poważne zagrożenia dla zdrowia i życia – zarówno w odniesieniu do osób podróżujących tym samochodem, jak i innych uczestników ruchu.
Duża konkurencja
Relatywnie niski próg wejścia w branżę powoduje, że mechanicy zmagają się z dużą konkurencją. Niestety nie przekłada się to na wyższą jakość usług, ponieważ wiele osób zostaje mechanikami wyłącznie z braku pomysłu na siebie. Nie brakuje zatem mechaników, którzy działają dorywczo i bez odpowiedniej wiedzy czy doświadczenia. Klienci ściągają jednak do słabo wyposażonych, przydomowych warsztatów ze względu na niskie ceny i krótki czas wykonania usługi. Cierpią na tym profesjonalni mechanicy, którzy muszą utrzymywać wyższy poziom cen ze względu na koszty działalności oraz kredyty zaciągnięte na wyposażenie warsztatu.
Możliwa monotonia
Czy praca mechanika może być monotonna? Z pewnością tak, jeżeli warsztat zatrudnia kilku mechaników, z których każdy ma swój przydział obowiązków. W efekcie praca sprowadza się do wykonywania tych samych czynności – zmieniają się jedynie pojazdy i czasami zakres naprawy. Na nudę mogą narzekać także początkujący mechanicy, którzy zajmują się jedynie standardowymi naprawami i czynnościami eksploatacyjnymi (np. wymianą opon).
Konieczność ciągłego doszkalania się
Motoryzacja to dynamicznie rozwijająca się dziedzina. Budowa poszczególnych układów staje się coraz bardziej zaawansowana, coraz więcej zależy od elektroniki, a tradycyjne silniki coraz częściej są zastępowane napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Dobry mechanik powinien zatem stale aktualizować swoją wiedzę i poszerzać kompetencje, by spełnić oczekiwania także tych klientów, którzy korzystają z najnowszych technologii.
Plusy i minusy pracy jako mechanik samochodowy - podsumowanie
Mechanik samochodowy to doskonały zawód dla osób, które interesują się motoryzacją. W ten sposób można realizować swoją pasję, a jednocześnie zarabiać na przyzwoitym poziomie. Wiele osób docenia również to, że praca w warsztacie samochodowym zwykle jest spokojna i nie wiąże się z dużym stresem. Poza tym mechanik może zaoszczędzić na naprawach własnego samochodu i pracować w elastycznych godzinach (dotyczy to zwłaszcza osób pracujących na własny rachunek). Osoby przymierzające się do tego zawodu powinny jednak pamiętać, że praca mechanika jest bardzo odpowiedzialna i może doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu.
Bibliografia / Netografia
- wynagrodzenia.pl, Ile zarabia mechanik pojazdów samochodowych 01.02023, https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-mechanik-pojazdow-samochodowych, Data odczytu: 2023.08.19
- motofocus.pl, Hańczka W., Plusy i minusy pracy w ASO i warsztacie niezależnym – wyniki ankiety, https://motofocus.pl/ankiety/80970/plusy-i-minusy-pracy-w-aso-i-warsztacie-niezaleznym-wyniki-ankiety, Data publikacji: 2019.12.17, Data odczytu: 2023.08.19
- ciop.pl, Międzynarodowa karta charakterystyki zagrożeń zawodowych – mechanik samochodowy, https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl, Data odczytu: 2023.08.19
- dokariery.pl, Zawód mechanik – co warto wiedzieć?, https://dokariery.pl/-/zawod-mechanik-co-warto-wiedziec- , Data publikacji: 2023.03.07, Data odczytu: 2023.08.19