Programy afiliacyjne - zalety i wady
Programy afiliacyjne mogą być traktowane jako główne albo dodatkowe źródło dochodu. W Polsce coraz więcej osób zainteresowanych jest tego typu współpracą, dlatego rynek pod tym względem staje się coraz bardziej konkurencyjny, oferując chętnym korzystne warunki współpracy. To najlepszy dowód na to, że programy afiliacyjne mają także swoje zalety. Do tych najistotniejszych należą:
Zalety programów afiliacyjnych
Łatwe mierzenie wyników sprzedaży
Ta zaleta ma znaczenie zarówno dla sprzedawców, jak i afiliantów, promujących linki. Dzięki specjalnym programom sprzedający wie, ile zapłaci za całą akcję marketingową, a afiliant może monitorować wyniki i tym samym podejmować odpowiednie działania, jeśli obserwuje zbyt małą konwersję na stronie.
Niskie koszty reklamy
Program afiliacyjny jest bardzo przejrzysty i atrakcyjny dla sprzedawców. Opłata pobierana jest jedynie za zrealizowany cel. To z kolei pozwala eliminować niepotrzebne koszty za źle dopracowane akcje marketingowe, czyli takie, które nie przynoszą żadnego rezultatu.
Prosty sposób nawiązania współpracy
Programy afiliacyjne są bardzo otwarte na współpracę i właściwie nie trzeba posiadać własnego bloga czy wydawnictwa, by móc za ich pośrednictwem pozyskiwać wynagrodzenie. Do udziału w takich programach mogą zgłosić się także osoby, które nie posiadają w tym żadnego doświadczenia i traktują takie programy partnerskie, jako dodatkowe źródło dochodu.
Blogerzy, ale i wydawcy czy właściciele stron internetowych dostrzegają, że programy afiliacyjne mają swoje wady. Do tych najważniejszych można zaliczyć:
Wady programów afiliacyjnych
Niskie profity
Programy afiliacyjne gwarantują zainteresowanym osobom wysokie zarobki. To jednak nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wszystko zależy od warunków umowy, ale też od ilości kliknięć w link prowadzący do konkretnego produktu. Najczęściej afilianci mogą liczyć na niewielkie profity, sięgające czasem nawet jedynie kilkuset złotych i to rocznie. Wszystko jednak zależy od wyboru reklamowanego produktu, jego promocji czy bazy klientów, do których można docierać.
Długi czas oczekiwania na wynagrodzenie
To kolejna ciemna strona programów afiliacyjnych. Cały proces rozciągnięty jest w czasie i obostrzony poszczególnymi zapisami. Jeśli wymogiem do rozliczeń, jest osiągnięcie konkretnego pułapu w zarobkach, a promowane linki nie cieszą się szczególnym zainteresowaniem, to przelew z wynagrodzeniem, będzie skutecznie opóźniał się.
Nie zawsze korzystne formy rozliczenia
Spora liczba blogerów przestrzega przed nieprawidłowym rozliczeniem sprzedaży w programach afiliacyjnych. Może to wynikać zarówno z zaniżania ilości potwierdzonych kliknięć czy sprzedaży promowanych produktów, jak i nieterminowego regulowania płatności ze strony reklamodawców. Koniecznie trzeba więc czytać umowy przed podpisaniem umowy partnerskiej i przeglądać opinie na temat konkretnego produktu czy reklamodawcy.
Plusy i minusy programów afiliacyjnych - podsumowanie
Tego typu programy są idealne dla osób, które źródła dochodowego szukają przede wszystkim w internecie. Program afiliacyjny to udany sposób na podreperowanie domowego budżetu, ale przy właściwym podejściu i znalezieniu dobrych partnerów, może zapewniać też intratne przychody w skali miesiąca. Trzeba jednak zwracać uwagę na reklamowane produkty, sposoby rozliczania się oraz mieć świadomość, że początki bywają trudne. W sieci jednak łatwo jest znaleźć dobre programy afiliacyjne, zwłaszcza że coraz więcej marek preferuje właśnie taką formę reklamy i promocji.
Bibliografia / Netografia
- whitepress.pl, Sieci afiliacyjne – zalety i wady, Data publikacji: 2015.08.24, Data odczytu: 2023.01.13
- finansenaplus.pl, Zalety i wady zarabiania na afiliacji, Data publikacji: 2017.02.24, Data odczytu: 2023.01.13